söndag 16 oktober 2011

Boktips från Infoteket, familjehem, syskon

Infoteket i Uppsala lägger ut månadens boktips och jag hämtar många tips därifrån. Du kommer till Infoteket genom att klicka här.

En alldeles särskild familjEn alldeles särskild familj. Att vara familjehem för unga med autism och Asperger. Carolina Lindberg, 2011. Finns hos Gothia förlag.

Lindberg är pedagog som arbetar som handledare och utbildare inom autismspektrum. Hon har också erfarenhet av att vara biologiskt barn i ett familjehem. Rubriker i boken är Barnets biologiska familj, Att leva med AST, Att vara familjehem. Boken vänder sig i första hand till familjehem och till dem som arbetar med familjehemsplaceringar, men kan ge en hel del kunskap även till andra som lever nära barn med autism.

Jävla jobbigtJävla jobbigt. Hur det kan vara att ha syskon med autism och Aspergers syndrom. Elisabeth Nielsen. 2011
Elisabeth har en äldre bror med diagnosen Aspergers syndrom och en yngre syster med diagnosen autism. ”Det här är mitt liv. Genom denna bok hoppas jag kunna ge andra en del av mig och hur livet kan se ut om man har någon/några i familjen som är lite annorlunda. Älskar familjen min.”
Utgiven av Autism & Aspergerförbundet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar!