Ungdomar med Aspergers syndrom
- att mötas i samtal
Utgivningsår: 2010
Att möta ungdomar med Aspergers syndrom i professionella samtal medför särskilda utmaningar. Den här boken ger praktiska råd och tydliga exempel på hur du kan skapa bättre möten och samtal, och därmed bättre förutsättningar för personen att delta på lika villkor. Vad är viktigt att tänka på vid första kontakten? Vad behöver ungdomen för att känna sig trygg och kunna delta aktivt i samtalet? Hur kan du göra om ni har ”kört fast”? Det viktiga samarbetet med ungdomens familj och nätverk tas också upp.
Ungdomar med Aspergers syndrom – att mötas i samtal vänder sig till dig som i ditt yrke möter tonåringar och unga vuxna med Aspergers syndrom, till exempel inom skolan, sjukvården eller socialtjänsten. Även du som är närstående har glädje av boken.
Författaren Diana Lorenz är socionom och utbildad psykolog och arbetar på en psykiatrisk mottagning i Stockholmsområdet. Kapitlet Att planera och genomföra förändringar bygger på ett handledningsmaterial utarbetat av specialpedagog Marie Julin.
Beställ via Gothia, klicka här.
Boken recenserades i tidningen Specialpedagogik, 2011-02-16, klicka här för att läsa.
Att möta ungdomar med Aspergers syndrom i professionella samtal medför särskilda utmaningar. Den här boken ger praktiska råd och tydliga exempel på hur du kan skapa bättre möten och samtal, och därmed bättre förutsättningar för personen att delta på lika villkor. Vad är viktigt att tänka på vid första kontakten? Vad behöver ungdomen för att känna sig trygg och kunna delta aktivt i samtalet? Hur kan du göra om ni har ”kört fast”? Det viktiga samarbetet med ungdomens familj och nätverk tas också upp.
Ungdomar med Aspergers syndrom – att mötas i samtal vänder sig till dig som i ditt yrke möter tonåringar och unga vuxna med Aspergers syndrom, till exempel inom skolan, sjukvården eller socialtjänsten. Även du som är närstående har glädje av boken.
Författaren Diana Lorenz är socionom och utbildad psykolog och arbetar på en psykiatrisk mottagning i Stockholmsområdet. Kapitlet Att planera och genomföra förändringar bygger på ett handledningsmaterial utarbetat av specialpedagog Marie Julin.
Beställ via Gothia, klicka här.
Boken recenserades i tidningen Specialpedagogik, 2011-02-16, klicka här för att läsa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för att du skriver en kommentar!