onsdag 9 november 2011

Mobbning







Hur förklarar man mobbning och dess effekter för barn? Här kan du läsa om ett sätt som Kicki Sandström delat med sig av via FaceBook:

Hur förklarar vi för våra barn och barnbarn vad mobbning är? Här är hur en lärare i New York gjorde det för sin klass. Hon bad dem att göra följande övning: Barnen skulle ta varsitt pappersark. Sedan blev de tillsagda att skrynkla ihop det, stampa och slå på det men utan att riva det. Så bad hon barnen släta ut bladet, titta på hur smutsigt, fyllt med märken och ärr arket var. Så ombads barnen att... ......säga förlåt till pappersarket. Fastän de hade bett om ursäkt och att de hade försökt att släta ut det, var det fortfarande skrynkligt. "Dessa märken kommer aldrig att försvinna, oavsett hur mycket du försöker ta bort dem. Detta motsvarar vad en mobbare gör mot andra. Även om du säger förlåt efteråt, kommer ärren aldrig försvinna." Barnens ansiktsuttryck sade att budskapet hade önskad effekt. Kopiera och sprid ordet om du är mot mobbning.




Bild lånade jag härifrån:  http://rosaacykel.blogg.se/2011/september/utkast-sept-7-2011.html?_tmp=731bc2f359f71183ce8ee6bb4e4502bc38ec99bc

6 kommentarer:

  1. en himla bra beskrivning tycker jag som jag skrivit ut så jag kan dela med mig den till alla på förskolan där jag jobbar.
    tack för en bra blogg.
    kram lisa

    SvaraRadera
  2. Tack för din snälla kommentar! Extra glad blir jag av att få veta att något jag tipsar om kommer till användning i verkligheten! =)

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Så himla bra tips!
    Den dagen jag blir lärare ska jag testa detta :)

    sv: Hej! Du behöver inte ta bort något om du inte vill. Du gör som du vill med mina kommentarer och hänvisningen till mig :) Dina kommentarer har jag gärna kvar om det är okej :)

    Nej vad kul att du bor i Boden!
    Ha det fint /Hannah

    SvaraRadera
  5. Men det meddelandet tycks inte mobbarna förstå. Varför mobbar dom människorna annars andra som redan har det svårt??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr finns det ingen enkel lösning på detta med mobbning. Det som fungerar i ett fall är verkningslöst ett annat. Och ofta får man nog använda alla goda råd man har och jobba på flera plan samtidigt. Viktigt att ta det på allvar, många far illa och tyvärr är det ju inte ovanligt att de som borde kunna göra något inte märker nåt eller inte tar det på allvar.

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar!