söndag 6 november 2011

Orsak - verkan

Teknikens under eller...?
Inget kan, enligt mig, ersätta en vanlig bok. Jag tycker om att vända blad och känna boken. Och att titta i /läsa en bok med ett litet knytt i knät eller nära, nära, det går inte att ersätta!
Men, teknikfreak som jag är, det finns det väldigt mycket roligt som kan komplettera boken. Och vilken tillgång det blivit med internet och nu telefoner och surfplattor - det bara sprutar ut spännande appar. Jag har skrivit om Pappas appar tidigare och är du intresserad av barnprogram via app så måste du följa den bloggen. Han tipsar bl a om Sound Touch, en pekbok för de minsta.
Följande är hämtat från Pappas appar:
 Sound Touch” är uppdelad i 6 kategorier som visas längst ner på skärmen; djur, vilda djur, vildfåglar, fordon, musikinstrument och hushåll. På varje sida visas 12 illustrerade bilder. När man trycker på en bild så öppnas ett foto som ackompanjeras av en svensk röst som berättar vad man ser, samt föremålets läte. När man trycker på fotot så försvinner det.
Totalt är det omkring 360 fotografier med läten i denna app. Det är väldigt många. De tidigare apparna jag provat (se länkar i början av detta inlägg) har omkring 70 till 90 foton vardera.
Att direkt få feedback när jag trycker, vad det är och hur det låter - orsak och verkan, grundbulten i kommunikation. Låter tilltalande och är säkert roligt för det lilla barnet. Önskar verkligen att jag hade en iPad så jag kunde prova!
Men: kommunikation tränas allra bäst tillsammans med andra människor! Tekniska verktyg har underordnad betydelse. Men kan absolut vara ett trevligt och bra tillskott... Och dessutom kan man använda verktygen tillsammans och få turtagningsträning på köpet. Och närhet och gemenskap och skoj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar!