onsdag 16 januari 2013

Konsekvenser av skollagsändring

Nya skollagen har ställt till med en hel del problem för många elever. Autism- och Aspergerförbundets blogg har ett inlägg om detta. Läs inlägget här.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag är förskollärare och kom in på specialpedagogutb nu i höstas. Valde att VÄNTA tills regeringen bestämt om de tar bort utb eller inte. Vad tror du?? Det blir ev en till inriktning på speciallärarutb, mot specialpedagogik och utagerande barn...jag tycker det är olyckligt eftersom fokus då läggs på att barnet äger problemet och inte skolan. Jag kommer söka den utbildning det blir ändå. Jag vill så gärna arbeta FÖR dessa barn! Mvh Cia

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för din kommentar.
    Jag har tyvärr inget svar ang vad jag tror, jag följer inte med i turerna utan "väntar och ser". Jag kan tycka att det är förvirrande med både speciallärar- och specialpedagogutbildning, endast väl insatta vet skillnaden (om ens de). Borde det inte gå att göra en utbildning med olika inriktningar och tillval? Specialpedagogik är ett väldigt brett område både på längden och djupet och det är svårt att vara riktigt bra på allt. Och jag håller helt med dig Cia, det räcker inte att bara se på den enskilde eleven, man måste även se på omgivningsfaktorer.
    Synen på stödinsatser till elever växlar, men inte är det genom fler läxor, betyg och prov som vi hjälper de som har störst behov av stöd i någon form. Lycka till med din utbildning, vad det än blir!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver en kommentar!