fredag 5 februari 2016

Levla, ett stödmaterial från Elevhälsan i Umeå.

Levla  är ett stödmaterial med syfte att förstärka skolans tidiga insatser för elever som hamnar i problemsituationer. Ordet "levla" kommer från datorspelsvärlden. Att "levla upp" innebär att man höjer sig en nivå i färdighet.


Mer information hittar du här.


Materialet innehåller formulär och en Anpassnings- och  åtgärdsbank med många tips.
"Anpassnings- och åtgärdsbanken är en del i det vägledande stödmaterial som tagits fram av projektet Levla Lärmiljön. Stödmaterialet hjälper skolpersonal att skapa en konstruktiv och arbetsbar beskrivning av en problemsituation och sedan komma igång med relevanta åtgärder i lärmiljön."


Tack för tipset Amelie!


Marianne

Barn som utmanar

Socialstyrelsens skrift Barn som utmanar, Barn med ADHD och andra beteendeproblem hittar du här.

Tipsbanken, en resurs för pedagoger


Tipsbanken är utvecklad av Provivus och är tänkt som en källa till förståelse, inspiration och idéer för pedagoger i deras dagliga arbete med elever i och med svårigheter.

Där kan du bla hitta intressanta boktips, till exempel




Juridisk vägledning om elevers rätt till kunskap

Reviderad information från Skolverket angående elevers rätt till kunskap, extra anpassningar och särskilt stöd hittar du här.

onsdag 30 december 2015

Sensorisk överbelastning

Det här med sinnesintryck, hur olika vi tar in och uppfattar via våra sinnen, tycker jag är spännande. Det är inte helt lätt att föreställa sig hur det kan vara när man inte alls kan sortera bort ovidkommande ljud- eller synintryck. Vid vissa tillfällen kan jag själv uppleva att jag inte kan "stänga av", det händer särskilt i stressade situationer eller när jag är väldigt trött. I samband med feber upplever jag att all beröring mot huden gör ont och då tror jag att jag får en aning om hur det känns att vara taktilt känslig. Men det är bara ibland. Brukar tänka på hur det skulle vara om det alltid var så, om jag alltid befann mig i detta känsliga, osorterbara tillstånd. Det har jag svårt att föreställa mig, kan bara tänka mig att jag skulle vara fruktansvärt trött och förmodligen väldigt irriterad.. Och då tror jag att mina glimtar av sensorisk överbelastning är av en mild grad.
De som ständigt tar in allt och aldrig kan stänga av kan inte ha det lätt och hur de orkar dag efter dag är svårt att förstå. Det är genom deras berättelser vi andra kan få en ökad förståelse för hur det kan vara och det är viktigt, inte minst i skolan, att försöka förstå och hjälpa till med anpassningar så långt det är möjligt.
Här är en artikel om sensorisk överbelastning och här är en YouTubefilm om Sensory Overload Simulation, som visar hur ett besök i ett varuhus kan upplevas.


Det finns förstås mycket mer information att hitta på nätet, googla på Sensorisk överbelastning eller Sensory Overload. YouTube har en hel del filmer om detta.