tisdag 8 november 2011

Tal och språk

För många år sedan lyssnade jag på Lotta Juhlin och jag minns att det var en givande och rolig föreläsning. Jag köpte hennes bok, Tala ut, som vimlade av talövningar. Lotta är talpedagog och bra på att dela med sig. Hennes nya bok heter Tala ut och prata på. När man köper den får man tillgång till sidor på Studentlitteratur där man kan lyssna på exempel och skriva ut spel mm.
Tala ut och prata på Adlibris skriver:
Barns språk utvecklas närmast explosionsartat under förskoleåren och de första åren i skolan - språkliga förmågor som under ett helt liv är grunden för kommunikation, social utveckling och lärande. För en del barn innebär den språkliga utvecklingen också hinder som vuxna behöver vara särskilt uppmärksamma på för att kunna stödja barn med särskilda behov i sin språkutveckling.

Boken presenterar teoretiska perspektiv men är framför allt en praktisk handbok med en stor mängd övningar och lekar för barn med typisk, sen och avvikande språkutveckling.

Lotta har en blogg om barns tal och språk, http://tallotta.wordpress.com/ (tyvärr med väldigt få inlägg men förhoppningsvis kommer det fler). Vill du läsa om uttalssvårigheter så är senaste inlägget något för dig. 

1 kommentar:

  1. Hejsan Marianne! :)
    Bilden var själv en bild jag hittade på google, dumt av mig att inte utnämna källan.
    Så för mig är det absolut helt okej att du använder den :)

    Sköt om dig :)

    SvaraRadera

Tack för att du skriver en kommentar!