tisdag 11 november 2014

Funktionsnedsättning och Syskonkompetens

För många år sedan lyssnade jag på Christina Renlund, en klok och engagerad person. Fokus för hennes föredrag var syskon till barn med funktionsnedsättningar av olika slag och sedan jag hörde henne har hon jobbat vidare med detta viktiga.
Christina har gett ut flera böcker, Jag har en sjukdom men jag är inte sjuk (2004), Doktorn kunde inte riktigt laga mig (2007), Litet syskon - om att vara liten och ha en syster eller bror med en sjukdom eller en funktionsnedsättning (2009). Nu finns också ett idéhäfte att ladda ner från nätet, Syskonkärlek eller i skuggan av ett syskon. Ett idéhäfte om syskon för intresse- och anhörigföreningar, skrivet av Christina och Camilla Björk (2013). Häftet är en del i samverkansprojektet Syskonkompetens som du kan läsa om här. 

Du kan också gå direkt till sidan Syskonkompetens och hitta många tips och förslag på material till samtal, där hittar du länkar, artiklar, litteratur och filmer, ja helt enkelt en hel massa tips till dig som ska prata om, eller jobba med (både individuellt och i grupp) hur det är att vara syskton till ett barn med funktionsnedsättning. 


Litet syskon : om att vara liten och ha en syster eller bror med sjukdom eller funktionsnedsättning
Bild från Adlibris
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar!